Frisdrank wordt steeds minder populair in de VS – toch de bakermat van de cola – terwijl de verkoop van flessenwater maar blijft toenemen.
De verkopen van de frisdrankmerken Coca-Cola en Pepsi kelderden in 2017 met respectievelijk 2 procent en 4,5 procent, blijkt uit het jaarlijkse rapport van Beverage Digest dat maandag uitkwam.
In totaal zag de Amerikaanse frisdranksector de verkopen met 1,3 procent teruglopen, terwijl flessenwater juist 6,2 procent won.
Die opkomst van flessenwater is al geruime tijd aan de gang. Na tientallen jaren van gestage groei werd er in 2016 voor het eerst meer flessenwater verkocht dan frisdrank met bijna 50 miljard liter.
"Flessenwater is de grootste marketingtruc van de eeuw", schreef John Jewell al in 2014 in The Week.
Bedrijven die flessenwater verkopen hebben mensen ervan overtuigd dat flessenwater een gezondere keuze is dan gesuikerde frisdranken, stelt hij.
Maar dat is volgens Jewell geen eerlijke vergelijking. Flessenwater is geen alternatief voor frisdrank, maar het is een alternatief voor water uit de kraan, dat gratis is en veel milieuvriendelijker. Door flessenwater te kopen willen consumenten zich verstandig en gezond voordoen, hoewel ze ook gewoon een glas water uit de kraan kunnen drinken dat tweeduizend keer zo goedkoop is.
Ondanks die kennis blijven merken als Aquafina (+2,6 procent) en Poland Springs (+2,5 procent) groeien door hun op gezondheid gerichte marketing en hun overtuigingskracht.
Nu Amerikanen vanwege zorgen om hun gezondheid steeds vaker frisdrank af willen zweren, biedt flessenwater een duidelijk alternatief — en daarmee ook een nieuwe manier voor drankfabrikanten om fors geld te verdienen. Aquafina is onderdeel van Pepsi.
Toch moeten PepsiCo en Coca-Cola de concurrentie aan met de aanhoudende groei van kleinere merken die flessenwater aanbieden en de neergang van hun frisdranken een halt toebrengen. Overigens kochten Amerikanen in 2017 nog altijd wel vijf keer zoveel Coca-Cola dan Dasani, het grootste merk flessenwater in de VS.